menu
mode_edit

Apbedīšanas nams “KORAD”

Jelgava, Rūpniecības iela 16

+(371) 29456819 00-24
+(371) 26802777 00-24
https://www.korad.lv

Kapu labiekārtošana

Iesākot sadaļu par kapavietu labiekārtošanu, jāatgādina, ka šajā jomā Jelgavas Apbedīšanas nams „KORAD” darbojas kopš 2001. gada, kad birojs vēl atradās Raiņa ielā 36. Gadu gaitā gūtā pieredze un iespējas ļauj sniegt piecu gadu kvalitatīvu garantiju uz mūsu izstrādājumu apkalpošanu. To bez pārspīlējuma var saukt par mūsu firmas vizītkarti.

Protams, izstrādājumiem no granīta jākalpo gadu simteņiem. Taču – vai nav dzirdēts par iebrukušām kapavietām, salauztiem krustiem, sašķiebtiem vai pat nokritušiem pieminekļiem? Vai nav saplaisājušu izstrādājumu no betona, apsūnojušu vai norūsējušu nožogojumu, kas zaudējuši kādreizējo dekoratīvo uzbērumu? Vai netraucē biezi apaugušie vai nokaltušie krūmāji, nezāles, neauglīgā augsne? Vai nemainās gruntsūdeņu līmenis ar visām no tā izrietošām sekām? Vai kapavietu noformējums nekļūst mūsdienīgāks? Vai tad laiks ir apstājies?

Tāpēc mēs uzsveram mūsu piedāvājumu specifiskumu, ekonomiskumu un praktiskumu.

Pirmā nodaļa

Kapavietas labiekārtošana… (soli pa solim)

Šķiet, ka nekā sarežģīta te nav. Taču vispirms jāatrisina trīs jautājumi:

I. Kapos jebkādas darbības veicamas tikai ar oficiālas pilnvarotās personas ziņu un atļauju, kas reģistrēta pašvaldības kapu apsaimniekošanā. Citas darbības tiks raksturotas kā prettiesiska patvaļa un tiks sauktas pie administratīvas atbildības.

II. Jāievēro pašvaldības kapu administratīvie noteikumi un prasības. Tostarp teritoriālais nodalījums, kopējie celiņi, izvēlētās zemes robežas. Uzziniet par pieļaujamo nožogojuma, koku un krūmāju augstumu. Ņemiet vērā, no kuras puses projektēta ieeja konkrētajā kapu teritorijā.

III. No plašā kapakmens formu un veidu klāsta jāizvēlas viens variants. 

Visu, ko redzam kapsētās, ir pierasts apkopot zem viena jēdziena „piemineklis”. Taču pastāv plašs vārdu krājums, kas detalizēti definē dažādas formas un variantus. Piedāvājam tematisku foto-video GLOSĀRIJU.

- metāls (bronza, varš, nerūsējošs tērauds, čuguns),

- visa veida, formu un šķiru apstrādes granīts,

- marmors (pārsvarā balts),

- koks (izstrādājumiem uz laiku),

- stikls (mūsdienīgs un efektīvs materiāls). Var izmantot kremēšanas gadījumā vai citu iemeslu dēļ, ja nav kapa.

Šajā plašā dažādībā kapavietas komplekss būtu definējams kā KAPAKMENS, savukārt piemineklis – kā KAPA PIMINEKLIS.

Izgatavotāja izvēle

Iepriekšējā kapsētu aksesuāru uzskaitījumā norādīts, ka tie var būt izgatavoti no dažādiem materiāliem. Līdz ar to arī izmaksas variējas.

Piemēram, kapu sētiņas (apžogojums). Mēs piedāvājam četrus principiāli atšķirīgus variantus: akmens, betona, metāla un dzīvžogu. Katram no šiem veidiem ir ne tikai savi plusi un mīnusi, izmaksas, bet arī dažāda uzstādīšanas tehnoloģija. Savukārt no uzstādīšanas kvalitātes pa tiešo atkarīgs izstrādājuma ārējais izskats pēc dažiem gadiem.  

Vai, piemēram, pieminekļi. Mēs izmantojam vairāk nekā 30 granīta veidus, materiāla dažādu stilu apstrādi, vairāku variantu mehānisku un roku darba gravēšanu. Jāņem vērā, ka šo darbu nevar pārstrādāt, un pēc pāris gadiem materiāls var izskatīties novecojis.  

Turklāt iespējams, ka pēc kāda laika būs jāizmanto kapa vieta atkal. Būtu lietderīgi šo iespēju paredzēt laicīgi, lai izvairītos no lieliem zaudējumiem nākotnē.

Tā nu sanāk, ka jebkuru projektu vai tāmi var izstrādāt tikai pēc detalizētas vietas apsekošanas. Pasūtītājs atnāk ar savu ideju, izpildītājs izvērtē reālo situāciju un sniedz izstrādāto piedāvājumu.

Mūsu pilsētā darbojas 7 pieminekļu izgatavošanas firmas, tā ka ir iespēja apjautāties un izdarīt savu izvēli. Veiksmi!

Materiāla izvēle un maketēšana

Deficīta laiks ir beidzies. Mūsdienās Latvijā un Lietuvā var atrast akmeni, kas atvests no jebkuras pasaules malas. Taču, tā kā mēs runājam par KVALITATĪVU, FUNKCIONĀLU un STANDARTA darinājumu, kas maksā saprātīgu summu, visdrīzāk tas būs zviedru, ukraiņu vai krievu materiāls pēc vietējas apstrādes. 

Vietējā apstrāde ļauj izgatavot izstrādājumu pēc jūsu pasūtījuma. Savukārt jums ir vajadzīga akmens piemērota forma, izvēlētā pieminekļa veids un dekoratīvo elementu stils, materiālu un cenas atbilsme. Pēc šīm prasībām izgatavotājs piedāvās izstrādājuma maketu un izmaksu tāmi.

Jāsaka, ka mūsdienu tirgū ir liels piedāvājumu klāsts no Indijas un Ķīnas. Turklāt izstrādājums ir unificēts tiktāl, ka paliek vien veikt pieminekļa gravēšanu, apgriezt vajadzīgā izmēra segumu un salasīt atbilstoša izmēra kapakmeni. Taču šim variantam ir daži „bet”:

  • Viss materiāls pārklāts ar tonētu laku un pēc 2 – 3 gadiem nomainīs savu krāsu.
  • Apdares materiāls paredz tikai vienu formu un nereti ne visai praktisku mūsu klimatiskajiem apstākļiem.
  • Ja pie sētiņas izgatavošanas censties ievērot detaļu novietojuma simetriju, pāri paliek liels materiāla daudzums.
  • Nepieciešama manuāla (roku) slīpēšana jau esošajai apstrādei, un tas noteikti būs redzams izstrādājuma izskatā.
  • Ja pēc pāris gadiem būs nepieciešams nomainīt kādu sētiņas detaļu, tas, iespējams, būs pamanāms.
  • Detaļu saduras vieta būs pamanāma elementu dažādu izmēru dēļ, kas atrodas blakus. Bez mietiņiem šo nesaderību novērst neizdosies. Savukārt 6 mietiņu sagatave, apstrāde un uzstādīšana pārsniegs lētākā materiāla izmaksas.

Prakse rāda, ka, neraugoties uz zemāku kvalitāti, izmaksu ekonomija sastāda 15 – 20%, salīdzinot ar vietējās apstrādes izstrādājumu. Salīdzinājumam izmaksas (ar PVN):



Ievestais materiāls
Vietējais materiāls
Kopā
Piemineklis
150.00
180.00
30.00
Kapakmens
90.00
120.00
30.00
Sētiņa 11 m
38–40.00 / m
46–48.00 / m
90.00
Paliktnis 0.7 m
55.00
90.00
35.00

735.00
920.00
185.00

Gravīra, fundamentālie darbi, montāža, transports, ievešana – izvešana, izstrādes termiņš – tas katram pasūtījumam individuāli.

Taču šajos nosacīti pārmaksātajos 185 EUR iekļauts:

  • dabīgs, nekrāsots materiāls,
  • individuāla, pēc jūsu pasūtījuma izstrādāta pieminekļa forma,
  • dažādu apdares materiālu izvēle,
  • materiāla izvēle – vairāk nekā 20 veidu, dažādas struktūras un krāsas.

Jāsaka, ka pārdevējam no finansiāla aspekta ir vienalga, kādu kapakmeni izvēlēsities. Savu peļņu viņš gūs jebkurā gadījumā. Taču, ja jums kategoriski tiks piedāvāts tikai viens variants – aizdomājieties, KĀPĒC? Visdrīzāk izrādīsies, ka pārdevējam ir izdevīgs tieši šis variants. Izdevīgumu vienmēr panāk uz kāda rēķina.   

Kas attiecas uz MAKETĒŠANU, šis process nav atdalāms no MATERIĀLA IZVĒLES un notiek vienlaikus. Mēs dzīvojam mazā pilsētā un esam piesaistīti tam darba apjomam, ko varam saņemt no darba pasūtītāja. Un, jāsaka, tie ir ļoti ierobežoti rāmji.

Ja esat visu uzzinājuši un jūs viss apmierina – veiciet pasūtījumu.

Izstrādājuma projektēšana un uzstādīšana

Uzstādot izstrādājumu ierobežotā telpā (kapavietā), fundamentam un pareizi veiktiem zemes darbiem ir ļoti zīmīga loma. Protams, runa nav par debesskrāpja būvniecību, taču arī kapavietai ir savas nianses. Un, ja nepievērst tam uzmanību, izstrādājuma izskats zaudēs savu pievilcību vai arī kļūs nelietojams. 

Protams, kaut ko varēs uzlabot, restaurēt, taču tā ir nauda – nauda – nauda, laiks un nervi. Vieglāk, lētāk un mierīgāk visu uzreiz izdarīt saskaņā ar kapu specifiku. Tāpēc iesakām:

             I. Ar izgatavotāju precīzi visu izrunājiet par izstrādājuma uzstādīšanu. Lai viņš pastāsta, kā tiks veikti darbi, kā var pārbaudīt darbu kvalitāti un kādas kvalitātes garantijas saistības izgatavotājs uzņemas.

             II. Izgatavotāja tiešs uzdevums ir piedāvāt kapavietas izmantošanas funkcionālāku variantu ar mazākiem finansiāliem zaudējumiem un izstrādājuma vizuālo tēlu.

             III. Neesiet slinki noteiktajā dienā apmeklēt darba vietu un pārliecinieties par izgatavotāja nopietnību, veicot savus pienākumus (darba instrumenti, materiāli, darbinieki, termiņi utt.).

             IV. Ja jums ir kādas pretenzijas vai kas neapmierina, uzreiz runājiet par to. Izgatavotājam uz to būs jāreaģē.

             V. Samaksu sadaliet vismaz divās daļās. Pierasta prakse ir veikt priekšapmaksu 50% apmērā, otra daļa maksājama pēc pasūtījuma pilnīgas sagataves, uzstādīšanas un nodošanas lietošanā.

             VI. Saņemot tāmi, maketu un čeku par priekšapmaksu, jūs sevi aizsargājat no iespējamas negodprātīgas rīcības, vērstas pret jums.

Pēc pieredzes varu teikt, ka pasūtītāja liela problēma ir tādu darbinieku vieglprātība, neizdarība un profanācija, kuri vasarā vēlas „pahalturēt” kapu darbos. Bieži vien jūsu tālākās problēmas viņus neinteresē, un sākotnējā ekonomija atgriezīsies pie jums ar nekvalitatīvi paveiktu darbu – kā rezultātā papildu naudas tēriņi.

Gravīras izvēle

Pieminekļa manuālā (roku) gravīra

Šrifti (burtu veids)

Tas ir interesants, radošs darbs, kas prasa specifiskas prasmes un iemaņas. Tāpēc šo darbu kvalitatīvi spēj veikt tikai pieredzējis profesionālis. Šajā ziņā pasūtītājs pilnībā ir atkarīgs no izgatavotāja.

Taču tas nenozīmē, ka pasūtītāja domas nevienu neinteresē. Tieši otrādi – jo labāk pasūtītājs iedomājas beigu rezultātu, jo tiešāk viņš saņems to, ko vēlas. Kā izveidot pareizu priekšstatu PAR SAVĀM VĒLMĒM?

             I. Pats vienkāršākais un iedarbīgākais veids – aiziet uz jebkuriem lielajiem kapiem un nofotografēt jums tīkamu izstrādājumu. Izgatavotājam uzreiz būs skaidrs priekšstats par jūsu vēlmēm, kā arī tas ļaus ieekonomēt laiku maketa apspriedē.

             II. Atrodoties kapos, uzreiz vienojieties par visu darbu apjomu, ko vēlaties veikt kapavietas labiekārtošanā. No tā pa tiešo atkarīgi darba izstrādes termiņi, materiāli, tāme un kā rezultātā – kopējs kapavietas izskats.

             III. Izlemiet uz perspektīvu, vai piemineklis domāts vienam ierakstam vai nākotnē paredzami papildinājumi. No tā atkarīgs viss izstrādājuma dizains.

Kā tas saistīts ar gravīru? Pa tiešo. Dažādu pēc struktūras un krāsas granītu gravēšanā tiek izmantoti dažādi šrifti un instrumenti. Roku gravīras veidi var ļoti atšķirties pēc izmēra, veida un cenas.  

             IV. Bez iegravēta kapakmens ir arī citi elementi, līdz ar to būs pareizi parūpēties par to atbilstību cits citam. Piemēram, nožogojums, kapakmens un pieminekļa paliktnis no betona, savukārt pats piemineklis no granīta. Tas ir ekonomiski, taču rada dažus ierobežojumus un var ietekmēt gravēšanas stilu.

Kapsētā nākotnē var būt dizaina izmaiņas, taču ne stila. Tas, kas tiek darīts sākumā, veido nākotnes izmaiņu algoritmu. Būtībā jums nav jāpārzina šī specifiskā informācija, taču pasūtījuma izgatavotājam tas ir jāzina un jāsniedz konsultācija pasūtījuma sākuma posmā.   

Rotājumi

  • Izvēloties rotājumus, jāņem vērā, ka roku gravēšanas instrumentam ir savi parametri. Tas nozīmē, ka rotājuma detaļas nevar būt ļoti sīkas. Līdz ar to ir iespējams izgravēt rozes ziedu, taču lavanda nesanāks.
  • Šī iemesla dēļ ļoti bieži laukakmens gravējumos tiek izmantotas ozollapas, nevis bērza lapas. Savukārt margrietiņa sanāks veiksmīgāk nekā rudzupuķe. 
  • Taču, ja runa ir par ornamentiem, tad tā ir cita specifika, un rezultāts būs atkarīgs vairāk no gravējamās virsmas viendabīguma.
  • Kā rotājumi var būt izgravētas kādas zīmes. Ļoti bieži tiek izmantoti kristiešu krusti, lai gan paši pasūtītāji bieži vien šaubās par to nepieciešamību. 
  • Ik pa laikam akmenī iegravētu var redzēt piederības zīmi kādai organizācijai vai biedrībai.
  • Ebreju tradīcijā pastāv vesela tematisku tēlu un zīmju virkne.
  • Ļoti efektīvi uz pieminekļa izskatās frīzes (apmales). Taču tam nepieciešams atbilstoša lieluma piemineklis, kas mūsu laikos ir diezgan reti.
  • Arābu pasaules atšķirīga iezīme ir PUSMĒNESS AR ZVAIGZNI un arabeska.

Izvēloties rotājumus konkrētam piemineklim, jāņem vērā, ka kopēja gravējamā platība sastāv no trim nosacītām daļām: informatīvā, dekoratīvā un atkāpes daļa. Palūdziet izgatavotājam pasūtījuma pāris melnbaltus maketus – viņam būs jautrāk un jums saprotamāk.

Portreti

Gravētājs-portretists ir gandrīz vai atsevišķa profesija, un nereti šie meistari pat neņemas gravēt šriftus. Darbam nepieciešama kvalitatīva fotogrāfija, speciāls instruments, atsevišķa telpa un kaut kas līdzīgs radošai iedvesmai. Beigās viņu pūles tiek vērtētas pēc darba līdzības ar foto oriģinālu.

Portreta izmēram jābūt tādam, lai sīkas detaļas būtu labi saskatāmas no 2,5–3 m attāluma. Vislabāk der A4 formāts. Turklāt jau iepriekš ar meistaru jāizrunā, kādas fotogrāfijas daļas vēlaties redzēt akmenī – tikai seju un kaklu vai daļu apģērba arī.

Katrs balts plankumiņš uz pulēta akmens – tās ir pēdas no instrumenta-adatas sitiena. Pēc šo sitienu-plankumiņu daudzuma var izgatavot gaišāku vai tumšāku portretu. Pirmais variants ir darbietilpīgāks un dārgāks. Tāpēc bieži vien gatavo izstrādājumu pirms nodošanas pasūtītājam iekrāso. Tādējādi portrets izskatās spilgti un kontrasti – pirmos pāris gadus. Pēc tam krāsa ies nost un uz attēla parādīsies plankumi. Taču mazgāt portretu ar sadzīviskajiem mājsaimniecības līdzekļiem nedrīkst – tas ir krāsots…    

Ja jums nav vajadzīgas šīs problēmas, izrunājiet nianses ar izgatavotāju. Jūsu pasūtījuma izpildīšanas precizitāti vienmēr varēs pārbaudīt.   

  • Ir gadījumi, kad portreta, kas mazāks par A4 formātu, izgatavošana pēc kopējas kompozīcijas ir attaisnojama. Tādu piemēru ir maz, bet ir.

Ainavas

Ļoti moderns mūsdienu virziens. Taču tehniski tas ir ļoti sarežģīti, jo kopumā tā ir mehāniska gravīra.

  • Gravētāji-portretisti arī uzņemas veikt šo darbu, lai gan pēc attēla pārneses „zaudē” mehāniskai gravīrai. Taču viņu plusi ir citā. Mehanizētā gravīra ir laba uz ievestā materiāla stiklotās pulētās virsmas, savukārt vietējā apdare balstās uz daļēji manuālās ražošanas. Un te gravētājs-portretists ir neaizstājams. Kapsētās ir sastopami 20. gadsimta 60.–70. gadu pieminekļi, uz kuriem mēģināts apspēlēt akmens reljefa nianses, cenšoties slēpt kādu apstrādes defektu, izcelt izmantojamā materiāla īpatnības. Un tas viss roku darbs, bez datora. Pat elektriskais flekss toreiz saucās „bolgarka” un nebija visiem pieejams.
  • Bez tam uz akmeņiem ir populāri atveidot auto, lidmašīnas, vilcienus, motociklus, mobilos tālruņus, gaisa balonus… un citu tehniku.
  • Mākoņi, saule aiz mākoņiem, saulriets un saullēkts, jūras horizonts, kaijas virs viļņiem, dzērvju kāsis, zvejnieks aiz meldrāja, tauriņš lidinoties, bites medus šūnās… Un tas viss ir gravētāja roku darbs.

Epitāfijas

Būtībā epitāfija ir viss uzraksts uz pieminekļa vai kapakmens. Taču mēs runāsim par nosacīti diviem komponentiem – VELTĪJUMS un PĒCVĀRDS. Un, lūk, kāpēc:

  • Būsim godīgi – ne visi ir spējīgi sacerēt mūziku, rakstīt dzeju, izprast mākslas tēlus. Kā arī ne visiem ir māka prast divos vārdos izteikt noieto dzīves ceļu. Taču tas ir tieši PĒCVĀRDS nodzīvotai dzīvei… Tas ir galvenais sasniegums, augstākais kāpums vai tieši otrādi – pats traģiskākais kritums. Citiem vārdiem, tas ir kāda cilvēka jūsu vērtējums. Bet vai jūs esat tam gatavi, vai tas jums ir vajadzīgs? Paies gads, trīs, desmit… Viss var mainīties, šķist ne tik acīmredzami… Taču uzrakstu izlabot vairs neizdosies, nāksies mainīt visu pieminekli. Un kā tas izskatīsies apkārtējo acīs? Un kā jūs paši jutīsities? Taču, ja PĒCVĀRDU izvēlēties tīmeklī, tad tas – būsim godīgi – tukša profanācija, bezgaumība, „norakstīšana” kā skolā. Jā, ne katrs izgatavotājs atteiksies no pasūtījuma tikai tāpēc, ka neatbalsta jūsu lēmumu. Bet esmu cieši pārliecināts: klientam ne vienmēr ir taisnība.
  • Kas attiecas uz PĒCVĀRDU. Tas atkal ir kaut kas ļoti personisks. Iespējams – Tēvam, Mammai, Dēliņam (ja tas ir bērns)… Draugam, Mūsu biedram, Cīņu biedram… Šīs uzrunas ir cienīgas un jau pastāvīgas. Taču ja – Uz mūžu vienīgajam, Uz visiem laikiem mīļotajam, Acuraugam… Es neatrunāju, bet gan piedāvāju vēlreiz padomāt.      

Bareljefs

Termins bareljefs (zemcilnis) attiecas pie jēdziena SKULPTŪRA un uz parastajiem kapakmeņiem praktiski nav sastopams.   

Baraljefus un goreljefus (augstcilnis) var redzēt uz monumentālajiem mākslas darbiem, kas veltīti slavenībām vai vēsturiskiem notikumiem. Lai gan kopš nesena laika arī pie mums ir parādījies (pagaidām gan tikai viens) „parasts” piemineklis, kura izgatavošanā tika izmantoti līdzīgi „paraugi” – runa ir par armēņu KRUSTAKMENI hačkaru. 

Savukārt reljefi un kontrreljefi tiek izmantoti diezgan bieži un – bez šaubām – rada izstrādājumiem īpašu dekoru.

Vēl jo vairāk, ir gadījumi, kad reljefa gravīra ir vienīgais loģiskais risinājums attēla pārnesei uz akmeni. Tas attiecas uz spilgtiem, ļoti gaišiem vai saplaisājušajiem akmeņiem. Un tad uz gravīras dziļuma un pulētā laukuma samazināšanas rēķina izdodas pārnest informāciju vizuāli izdevīgāk.

Jelgava, Meža kapi.

Savukārt plakanais kontrreljefs ļauj veikt gravēšanu ar pulēšanas mazākiem zaudējumiem, tā vizuāli radot apjomu. Būtībā iegriežamā manuālā (roku) gravīra ir kontrreljefs. 

Pieminekļa mehanizēta gravīra

Šrifti un rotājums

Šobrīd pastāv vairāki „mehānikas” veidi, no kuriem mūsu firma piedāvā divus: smilšstrūklas gravīra un pneimatiskā gravīra.

  • Smilšstrūklas gravīra tiek veikta ar korunda maisījumu zem augsta spiediena caur speciālu agregātu. Pastāv šādu agregātu dažādas konstrukcijas un to izgatavotāji, taču lietotājam rezultāts būs vienāds – precīzas tiešas līnijas, stūri, horizonti, slīpumi…  

Šāda gravīra ir neaizstājama gadījumos, kad visi līdzekļi jau ieguldīti akmens apstrādē un paliek vien uzlikt skaidru, precīzu uzrakstu.

Ļoti bieži šis gravīras variants tiek izmantots, izgatavojot neliela izmēra tabulas (zīmju skaits nepārsniedz 3 cm) un ornamentus.

Vēl viena smilšstrūklas gravīras priekšrocība ir iespēja izmantot visdažādākos šriftus. Agregātam ir vienalga, kādi būs burti – drukātie vai rakstītie. Jebkādas līnijas tiek iegrieztas skaidri un dziļi.

Savukārt rotājumi, kas attēlo lapas, ziedus, putnus, ainavas utt., sanāk diezgan stilizēti un tiek izmantoti reti. Lai gan te daudz atkarīgs no izmantojamās maketēšanas datorprogrammas.

  • Kas attiecas uz pneimatisko gravīru, tad tā ir grūti atšķirama no roku gravīras, jo īpaši, ja iezīmējums ir veikts manuāli. Taču zīmju dziļums un darbu izstrāde pārsteidz iztēli.

Jelgava, Meža kapi.

Portreti

Mehāniskā portreta kvalitāte pa tiešo būs atkarīga no trim aspektiem:

  • iesniedzamās fotogrāfijas kvalitāte,
  • programmatūras Adobe Photoshop labas iemaņas,
  • pulētā akmens kvalitāte.

Ja kādā no etapiem kas nojuks vai, palielinot fotogrāfiju, tiks pazaudēta attēla precizitāte, rezultāts būs neskaidrs un grūti atpazīstams. Turklāt tādā gadījumā pretenzijas izteikt nav kam – tehniku nepiemānīsi! Šādi portreti maksā divreiz lētāk nekā roku darbs, taču mēs šādu pakalpojumu nepiedāvājam.

Ainavas

Ļoti mūsdienīgs un tehniski pilnveidots piedāvājums. Spilgti, detalizēti izstrādātas gleznas par jebkādu tematiku: mežmalas, upes līkumi, jūras krasti, stāvas klintis… Taču izstrādāts tas tiek tā: pērkot gravēšanas darbgaldu, komplektā ir iekļauta programma ar dažādu attēlu variantiem. To ir ļoti daudz. Papildu vēl baloži, eņģeļi, ziedi un dažādi raksti… Un tas viss prasa izmantot ierobežota biezuma labu ievesto akmens pulēšanu.   

Lielākā priekšrocība ir dekorativitāte, izgatavošanas ātrums un iespēja izstrādājumus izgatavot lielā daudzumā jebkurā laikā un vietā.

Pats lielākais mīnuss – atšķirtība no reāli zīmīgiem pasūtītāja tēliem. Jūsu atnesto fotogrāfiju „mehānika” izmantot nevarēs. Vismaz pagaidām.