menu
mode_edit

Apbedīšanas nams “KORAD”

Jelgava, Rūpniecības iela 16

+(371) 29456819 00-24
+(371) 26802777 00-24
https://www.korad.lv

OTRĀ NODAĻA

Senāku kapavietu labiekārtošana

Iepriekšējā sadaļā mēs centāmies pievērst jūsu uzmanību būtiskākajiem problēmmomentiem, kas rodas, izgatavojot jaunu izstrādājumu, tā uzstādīšanai jaunās kapu kopās. Ko darīt, ja kapavieta tiek izmantota jau vairākus gadus?

Visdrīzāk jūs interesēs šādi jautājumi:

  1. Senāku kapavietu rekonstrukcija.
  2. Akmens, betona, metāla izstrādājumu restaurācija.
  3. Standarta un individuālu projektu, dizaina un jūsu ideju izstrāde.
  4. Senāk uzstādītu kompozīciju papildināšana.
  5. Senāk uzstādītu kapakmeņu demontāža.
  6. Teritorijas sakārtošana pēc veiktajiem papilddarbiem.
  7. Seguma un dekoratīvo zonu atjaunošana.
  8. Papildu gravēšanas darbi uz pieminekļa.
  9. Teritorijas kārtības uzturēšana.
  10. Materiālu saskaņošana.     

1. REKONSTRUKCIJA

Kā saprotams, rekonstrukcija ir kāda priekšmeta, kas tiek izmantots jau sen, atjaunošana, iespējama arī daļēja pārtaisīšana, līdz ar to pagarinot šīs lietas kalpošanu.

Senāku kapavietu rekonstrukcijas darbi ir praktisku darbu un līdzekļu ieguldījums. Akmens, metāla un betona izstrādājumi paši par sevi ir izturīgi, taču prasa arī atbilstošu kopšanu. Tādā veidā svarīgus kompozīcijas elementus, kas palikuši no jūsu tuviniekiem, iespējams izmainīt un saglabāt: kaut ko atstāt, kaut ko mainīt, kaut ko pārlikt…

Lai nesabojātu jau esošās kompozīcijas kopēju izskatu, nomaināmiem elementiem jāatbilst esošajiem – gan pēc stila, gan materiāla. Līdz ar to ir jāzina, kur meklēt un kā restaurēt. Mēs kā reiz ar to nodarbojamies.      

Rekonstrukcija paredz arī pieminekļu gravīras atjaunošanu. Taču pirms piekrist šim darbam, pacentieties atcerēties, kā burti izskatījās uzreiz pēc pieminekļa izgatavošanas. Ja tobrīd jūs viss apmierināja, visdrīzāk akmens vienkārši ir jānomazgā. Iespējams, ka gadu laikā akmens spraugās uzkrājās netīrumi un sūnas, kas veicināja kontrasta zudumu. Akmens netika tīrīts. Lai nebojātu pieminekļa pulējumu, izmantojiet cietu saru birsti un mazgājamo līdzekli bez abrazīviem materiāliem – parastās ziepes vai „Fairy”. Un vairāk ūdens.  

Metālisku izstrādājumu krāsošanā, ja slinkums attīrīt radušos rūsējumu, var izmantot krāsas „HAMMERITE” vai lētāku analogu „ALPINA”. Metāls iepriekš labi jānomazgā un jāļauj izžūt. Nevar teikt, ka viss izdosies teicami, bet būs ciešami. Rezultāts turēsies 2–3 gadus.

Kas attiecas uz betonu, te ir jāizpēta izstrādājuma plaisas, jo tās aizpildīt neizdosies. Jebkura plaisa uzsūc ūdeni, un izstrādājuma bojāeja ir laika jautājums.

Taču, ja izstrādājuma stāvoklis jūs apmierina, to var nomazgāt. Bet tikai ar ziepjūdeni un stingru saru birsti. Lai labāk noņemtu apaugušās sūnas, iepriekš aplejiet izstrādājumu ar ūdeni – sūnas viegli noies.

Ir gadījumi, kad mēģināts netīrumus notīrīt ar skābi. To darīt neiesakām dažādu iemeslu dēļ. Pirmkārt, ir bīstami veselībai, otrkārt, izstrādājumiem tas nebūs par labu. Akmens pulējums un betons var tikt bojāts un iegūt dzeltenīgu nokrāsu. Vai arī tiks nomazgāta izgatavotā pieminekļa lakotā virsma, akmens zaudēs savu izskatu. Tikai ziepes!

Atjaunojot uzbērumu, sākumā jāapskata, kas ir saglabājies. Protams, kā zelta meklētāji šķembas neviens par velti nemazgās un iespējamā ekonomija beigās izrādīsies kā finansiāls zaudējums. Taču, ja kaut ko no esošā materiāla var salasīt un izmantot seguma pirmajam slānim, der pamēģināt. Savukārt uz virsējo uzbēruma slāni var izmantot jaunu materiālu.

Vislabāk pēc veida un frakcijas pievienot identisku materiālu. Taču laika gaitā šis materiāls var būt izņemts no apgrozījuma, un šādā gadījumā tiek piemērots kaut kas līdzīgs. Sagatavoto materiālu ieber speciālā tilpnē, samaisa, aplej ar lielu ūdens daudzumu. Viss – uzbēruma maisījums gatavs.

Ja kapa vietā aug lieli stādi, visdrīzāk tie būs jānoņem. Žēl, jo īpaši, ja tie iestādi par piemiņu. Iepriekš padomājiet, kā ar šiem augiem rīkoties. Ja tie ir koki, jādabū atļauja to zāģēšanai. Taču no 30. aprīļa līdz 1. jūlijam tas ir aizliegts.

Rekonstrukcija – tas ir apjomīgs darbs, un varbūt lietderīgāk ir izmantot mūsu padomus un mēģināt pašiem atjaunot izstrādājumu.

2. RESTAURĀCIJA

Akmens, metālisku un betona izstrādājumu restaurācija var būt diezgan dārga. Viss atkarīgs no izvirzītajiem uzdevumiem.

Darbā ar akmeni visbiežāk ir jautājums par materiāla salīmēšanu, kas sašķēlās 2–3 daļās.

Vai, piemēram, uz pieminekļa, paliktņa vai kapakmens var parādīties robi vai nobrāzumi. Šos defektus var veiksmīgi noņemt ar speciāliem instrumentiem pat bez izstrādājuma demontāžas, taču tas būs atkarīgs no dažādiem apstākļiem.

Metāla izstrādājumus (izņemot čugunu) vienmēr var apgriezt, veikt metināšanas darbus, caururbt. Šādu pasūtījumu ir samērā daudz.

Betonu var nogriezt, pieliet un pulēt. Un, ja tā ir iespēja uzlabot izstrādājumu, kāpēc gan ne.

3. PROJEKTU IZSTRĀDE

Atšķirībā no pilsoniskās būvniecības termins kapsētas būvniecība ir samērā nosacīts un neietver nekādu juridisku slodzi. Šim darbības veidam nav nepieciešama specifiska izglītība un licencēšana – vismaz pagaidām. Viss darbs balstīts uz veselo saprātu, konjunktūru un abstraktu domāšanu. Tāpēc, izvēloties izgatavotāju, pasūtītājam jābalstās uz savu veselo saprātu. Ko var ieteikt:

  • Jūs vēršaties pie ražotāja, kurš strādā 20 gadus un joprojām sēž „šķūnī”. Varat nešaubīties – viņš tā arī strādā. Viņš neko neiegulda biznesā, tātad ir gatavs jebkurā brīdī to pamest.
  • Jūs neesat pirmie, kuriem nepieciešams labiekārtot kapsētu. Mēs dzīvojam mazā pilsētā, un reputācija ir katrai no 7–8 darbnīcām. Apkopojiet informāciju.
  • Tiekaties ar izgatavotāju personīgi, uzdodiet jautājumus, salīdziniet ar savām vēlmēm – starppersoniskās attiecības neviens nav atcēlis.
  • Ja esat atnācis ar savu projektu, tātad jums bija laiks un interese par šo tēmu domāt. Palūdziet, lai jums sniegtu ekspertu novērtēšanu jūsu iecerei. Jā, tieši ekspertu. Jūs runājat ar speciālistu, un tas nozīmē, ka viņam ir jābūt spējīgam šādiem vērtējumiem. Jūs dzirdēsit savu domu apstiprinājumu vai argumentētu atteikumu. Un izdariet savus secinājumus.
  • Kā izgatavotājs zina savu darba vietu – un tā ir visas apkārtnes kapsētas –, stāsta par viņa ieinteresētību savā darbā. Ja sarunas gaitā noskaidrosies, ka arī par jūsu interesējušos kapsētu viņam ir skaidrs redzējums, tas ir vēl viens pluss. Kā to pārbaudīt? Jautājiet, runājiet, lūdziet ilustrēt interesējošos jautājumus par konkrētiem šīs kapsētas izstrādājumiem. Ja izgatavotājs ir “tēmā”, viņš ar prieku piekritīs. Un visiem būs labi.
  • Un pēdējais. Viss, par ko līdz šim bija runa, bija saistīts ar standarta, bet pie konkrētām vietām piesaistītiem projektiem. Tomēr katram ražotājam ir darbi, ar kuriem viņš ir apmierināts visvairāk. Tā vēl nav SKULPTŪRA kā mākslas daļa, bet jau RADOŠUMS kā process. Atrodiet sev tādu radošu izgatavotāju un noteikti būsit apmierināti. Veiksmi!

4. PAPILDINĀJUMI

Veicot papilddarbus jau esošajā kompleksā, iepriekš jāpieņem lēmums – mainīt stilu, kurā komplekss ir izpildīts, vai to saglabāt. Pēdējos gados ir parādījušies jauni materiāli, jauni instrumenti, savukārt ar tiem – arī jaunas iespējas.

Šādai pārejai no viena stila uz otru nav nepieciešamas kosmiskas izmaksas, bet daudz kas būs atkarīgs no ražotāja iespējām. Veiciet kapsētas vietas fotoreportāžu, lai būtu redzams kopējais teritorijas plāns un blakus apbedījumi. Nofotografējiet no dažādiem rakursiem jau esošās kompleksa detaļas: pieminekli, kapakmeni, soliņu, segumu... Pirmajai konsultācijai tas ir pietiekami, un izgatavotājs var jau runāt detalizēti. Savukārt jūs pieņemsiet lēmumu: VAJADZĪGS – NAV NEPIECIEŠAMS.

Ja stils nemainās, tad ir skaidrs, kā un ko darīt tālāk. Tādā gadījumā izgatavotāja uzdevums vienkāršojas, jo pasūtījuma paraugs ir acu priekšā. Arī pasūtītajam ir, ar ko salīdzināt izpildīto darbu.

Savukārt ja stilu ir nolemts mainīt, tad „jāieslēdz” abstraktā domāšana. Izgatavotājam nepieciešams labi orientēties materiālu, stilu un krāsu gammu saderībā. Jāpārzina pašreizējā informācija par vajadzīgajiem materiāliem, to apstrādes iespējām un pasūtījuma izpildes termiņu. Un tikai tādā gadījumā tiks piedāvāts tas, kas jums ir VAJADZĪGS, nevis kas ir piedāvājumā.

Kā pārliecināties par izgatavotāja kompetenci? Uzdodiet jautājumus un lūdziet izvērstas atbildes, lai jūs saprastu kopēju piedāvājuma ideju. Uzticams izgatavotājs bez grūtībām orientējas tēmā, un šāda veida jautājumi neizraisīs grūtības. Nekautrējaties: pirkums jums izmaksās apaļu summu, un loģiski būtu neiztērēt šo naudu veltīgi.

Ja vārdiski ir grūti iztēloties gaidāmās izmaiņas, palūdziet uzzīmēt kopēja plāna maketu. Neaizmirstiet, ka izgatavotājam ir jāprot to darīt, tas ir viņa DARBS. Tā ir kā muzikāla dzirde mūziķim. Bez mākslinieciskās uztveres un tehniskās domāšanas izgatavotājs ir PROFESIONĀLI NEPIEMĒROTS DARBAM.

Ja vēlaties veikt pasūtījumu, lūdziet sastādīt tāmi, norādot to granīta veida nosaukumus un detaļu izmērus, kas tiks izmantoti, izgatavojot konkrētas kompozīcijas daļas, piemēram:  piemineklis – Karēlijas granīts, izmērs 800 x 600 x 80 /norāde par apstrādes stilu/. Ar šādu pieeju jums vienmēr būs iespēja kontrolēt pasūtījuma izpildes precizitāti.

5. DEMONTĀŽA

Kā teica populāras filmas varonis: „Ja viens cilvēks ir ko izdarījis – cits to var vienmēr izjaukt.” Labāk, lai to veic darbinieks ar atbilstošu kvalifikāciju un pieredzi.

Turklāt ar vispārīgām celtniecības prasmēm nespēs noteikt, uz cik armatūras tapām ir uzstādīts piemineklis un uz kuru pusi to vislabāk liekt. Būvlaukumā ar akmeni kā materiālu strādnieki praktiski nesastopas. Līdz ar to demontāžas darbos no robiem un skrāpējumiem uz pulētām virsmām neizdosies izvairīties. Arī mums. Taču mums ir speciāli instrumenti, ar ko visu savest kārtībā.

Daudz kas ir atkarīgs no tā, kā tika uzstādīts kapakmens: uz mūžu vai ar iespējamu demontāžu. Pirmajā gadījumā bez ģeneratora un atskaldītāja neiztikt. Kur tos ņemt?

Arī dažāda ātruma fleksi nav nekāds brīnums, bet tiem vēl papildus vajadzīgi dimanta diski. Vēl arī transports, putekļi, iekraušana un izkraušana, uzglabāšana... Līdz ar to, ja jāmaina kāda detaļa, tas ir viens. Ja viss komplekss, tad labāk pieaicināt speciālistu.

Ļoti bieži jāsaskaras ar demontāžu, gatavojot vietu papildu apglabāšanai. Un pēc pieredzes teikšu, ka arī atpakaļuzstādīšanu šādā gadījumā labāk uzdot tiem, kuri jau sākuši strādāt šajā kapa vietā. Te nostrādās cilvēciskais faktors: atceroties izstrādājuma nodošanas perspektīvu pasūtītājam, izpildītāji ir vērīgāki un uzmanīgāki. Pat tad, ja ārā ir ziema, sals un viss ir apsnidzis.

Un pilnīgi pareizi, lai demontāžu veiktu tie, kuri izgatavoja konkrēti šo kapakmeni. Jo viņi zina par konkrēti šī kompleksa uzstādīšanas īpatnībām.

Turklāt ir izstrādājumi, kuru demontāžu neviens, izņemot to firmas, neuzņemsies. Te es domāju par mūsdienīgi aplīmētu ar pulētām akmens plātnēm apšuvumu. Par to ir jāpadomā savlaicīgi.

6. TERITORIJAS SAKĀRTOŠANA PĒC PAPILDDARVIEM

Par salīdzinoši nelielo kapa vietas laukumu cīņa notiek par katru kvadrātmetru. Ja aprēķināt augsnes apjomu, ko nepieciešams izrakt-aprakt, veicot apglabāšanu, tas ir aptuveni 3 kubikmetri vai vairāk nekā 2.5 tonnas. Protams, pēc tik vērienīgas iejaukšanās kompleksā negatīvas sekas parādīsies noteikti.

Atjaunojot kārtību kapa vietas teritorijā, ir iespējami 3 varianti:

  • Izdarīt visu un uzreiz. Ja esat tam gatavi un turklāt kapa vietā tas ir nepieciešams, pēc 30 – 40 dienām šos darbus var uzsākt. Atrodiet uzticamu izpildītāju; pārliecinieties par viņa spēju veikt visus nepieciešamos darbus – tostarp arī restaurāciju; iespēju nodrošināt konkrētu uzbēruma materiālu – un izlemiet jautājumu.
  • Pārveidošana soli pa solim. Te jāvienojas par veicamo darbu secību, lai pēc iespējas izvairītos no atkārtoti veiktajiem darbiem.
  • Uz pirmo laiku atstāt visu tā, kā ir. Tas nemetīsies acīs apkārtējiem, jo pastāv uzskats, ka zemei jānosēžas. Tas ir gads vai pat vairāk. Pa šo laiku var sagatavoties uzdevuma risinājumam.

Jebkurā gadījumā īpaša uzmanība jāpievērš augsnes blietēšanai virs kapa vietas. No šiem darbiem ir atkarīgs visa kapakmens izskats pēc 2 – 3 gadiem, kad zeme nedaudz nosēdīsies vai stipri iekritīs. Pirmajā gadījumā visu var uzlabot, uzberot 2–3 maisus seguma un nedaudz iztaisnojot kapakmeni. Ja tomēr notiek zemes iebrukums, darbs daudzējādā ziņā būs jāpārveido. Un tie ir nervi – nauda – laiks.

7. UZBĒRUMI, DEKORATĪVĀS ZONAS

Ja apbedīšanas vietā uzbērums ir zaudējis sākotnējo izskatu, to var atjaunināt vai pat aizstāt, nomainīt.

Pirmais gadījums ir ievērojami lētāks, jo jaunais uzbērums tiek likts tieši virs vecā. Tikai jāatrod identisks vai labi saskaņojams materiāls.

Ja nepieciešams nomainīt visu uzbērumu, tas var veicināt pat visa kapakmens demontāžu. Tas ir saistīts ar to, ka visi kompozīcijas elementi atrodas VIENĀ līmenī attiecībā uz nākamo uzbērumu, bet pats uzbērums – stingri horizontāli. Apglabāšanas vietās, ja iepriekšējos gados pie pieminekļa uzstādīšanas nav veiktas šādas darbības, šīs prasības izpildīt ir sarežģīti. Tāda specifika.

Veidojot dekoratīvās zonas, jāņem vērā, ka pat vienkāršus zālienus būvē un saskalda. Stādot augus, jāņem vērā to laistīšanas un piebarošanas iespējas. Kā arī augsnes veids, kas patīk konkrētam augam, – skāba vai neitrāla, melnzeme, mālzeme vai smilšakmens. Pretējā gadījumā nekas neizaugs, bet jūs pazaudēsit laiku un naudu.

8. PAPILDU GRAVĒŠANA

Manuālā (rokas) gravēšana uz vertikāli stāvoša akmens sevi attaisno kā vienkāršāku un lētāku variantu, ja to veic pirms pieminekļa demontāžas. Taču tas ne vienmēr ir iespējams. Parasti uz vertikālas virsmas katras zīmes vērtība ir 2–3 reizes dārgāka par horizontālas virsmas akmens gravīru.

Atvieglojot šī jautājuma risināšanu nākotnē, būtu loģiski uz akmens uzlikt maksimāli nepieciešamo informāciju, lai pēc tam tā patiešām būtu jau iepriekš noteiktu izmēra un veida simbolu papildu iegravēšana.

Savukārt ar mehānisko gravēšanu izstrādājuma demontāža ir nepieciešama, piemineklis būs jāved uz darbnīcu. Šis fakts jāņem vērā, izgatavojot un veicot sākotnējo pieminekļa uzstādīšanu.

Mūsdienu tehnikā bez pieminekļa demontāžas var iztikt arī tad, ja rodas nepieciešamība ielīmēt keramikas foto. Taču kopā ar transporta pakalpojumiem tas maksās 3–4 reizes dārgāk par darbu darbnīcā.

9. KĀRTĪBAS UZTURĒŠANA

Tas ir visvienkāršākais no visiem labiekārtošanas darbiem, jo nav nepieciešami specifiski materiāli un izstrādājumi. Grābekli, lāpstu, ķerru, pāris ūdens spaiņus un vienu normālu vīrieti vienmēr var atrast. Lai gan normāli vīrieši ir retums…

10. MATERIĀLU ATBILSME

Tas, kas tiek uzstādīts kapos, 99.9% ir standarta, tipveida izstrādājumi standarta situācijām. Taču ir iespējams no šī „lego” izveidot kaut ko individuālu, no kaimiņiem atšķirīgu. Un varbūt jūsu ideja ir pilnīgi realizējama. Vērts pamēģināt.

Te jūsu iztēli neviens neierobežo, turklāt pati vieta paredz individuālu pieeju, saglabājot piemiņu par aizgājēju. Svarīgi ir „nepārcensties”.

Mēs varam ieteikt “trīs” (materiālu un krāsu) noteikumus:

  • piemineklis, nožogojums, kapakmens, soliņš – granīta;
  • uzbērums – sīkfrakcijas šķembas – kaļķakmens;
  • zaļie stādījumi – koks un ziedi.

Vai

  • piemineklis, nožogojums, soliņš – melnā granīta krāsā;
  • uzbērums – sarkanās krāsas granīta šķembas;
  • dzīvās audzes – zaļā krāsā.

Vai

  • piemineklis – granīta;
  • nožogojums, kapakmens, pieminekļa pamatne – betona;
  • uzbērums – grants/smiltis.

Visas kompleksa detaļas – no granīta, bet:

  • nožogojums, pieminekļa pamatne, kapakmens, soliņa kājiņas – melnā krāsā;
  • piemineklis, soliņa augša, aplikācija uz kapakmens – sarkanā krāsā;
  • uzbērums – baltā krāsā.

 Piemēru var būt daudz, tātad arī variantu. Mēs izmantojam vairāk nekā 20 krāsainā granīta veidus, kas garantē iespēju izgatavot izstrādājumus “ne kā pie kaimiņiem”, cenas ziņā starpības nebūs. Toties būs daudzveidība.